대메뉴 바로가기 본문 바로가기

보고서·자료

G20 국가의 직업교육훈련제도(II)

Vocational Education and Training Policies of G20 Member Countries(II)
저자
최지희 김미숙 박윤희 류기락 이영현
분류정보
기본연구(2011-01)
발행기관
한국직업능력개발원
발행일
2011.10.31
등록일
2012.01.15
빈도높은 키워드
전문(Full-text) 내 키워드를 추출하고 사용 빈도를 분석하여 제공합니다.
직업교육훈련 제도
요 약
제1장 서론_1
 제1절 연구의 필요성 및 목적	3
 제2절 연구의 내용 및 방법	7
제2장 G20 신흥국의 특성과 직업교육훈련제도_13
 제1절 배 경	15
 제2절 신흥 5개국의 주요 특성 및 통계 비교	18
 제3절 신흥 5개국 직업교육훈련제도 연구의 기반	43
제3장 인도의 직업교육훈련제도_51
 제1절 사회경제적 배경	53
 제2절 직업교육훈련의 제도적 틀	62
 제3절 직업교육훈련의 실제	73
 제4절 직업교육훈련의 이슈와 과제	100
제4장 러시아의 직업교육훈련 제도_111
 제1절 사회경제적 배경	113
 제2절 직업교육훈련의 제도적 틀	126
 제3절 직업교육훈련의 실제	142
 제4절 직업교육훈련의 이슈와 과제	170
제5장 터키의 직업교육훈련제도_177
 제1절 사회경제적 배경	179
 제2절 직업교육훈련의 제도적 틀	190
 제3절 직업교육훈련의 실제	203
 제4절 직업교육훈련의 이슈와 과제	232
제6장 브라질의 직업교육훈련제도_241
 제1절 사회경제적 배경	243
 제2절 직업교육훈련의 제도적 틀	251
 제3절 직업교육훈련의 실제	265
 제4절 직업교육훈련의 이슈와 과제 	298
제7장 남아프리카 공화국의 직업교육훈련제도_309
 제1절 사회경제적 배경	311
 제2절 직업교육훈련의 제도적 틀	322
 제3절 직업교육훈련의 실제	340
 제4절 직업교육훈련의 이슈와 과제	365
제8장 신흥국 직업교육훈련의 향후 과제_373
 제1절 요약 및 논의	375
 제2절 신흥국 직업교육훈련의 주요 과제	393
SUMMARY_401
참고문헌_409
 본 연구에서는 G20 내 신흥국인 인도, 러시아, 터키, 브라질, 남아프리카 공화국 등 주요 5개 신흥국을 중심으로 이들의 직업교육훈련제도의 특성을 분석하고, 이들 국가들이 향후 어떠한 방향으로 직업교육훈련제도를 개혁에 나가야 할 것인가를 중심으로 이슈와 과제를 제시하고자 한다. 동시에 이들 신흥국들이 공통적으로 직면하고 있는 인적자원개발과 직업교육훈련의 주요 이슈들을 분석하고, 이를 기초로 향후 신흥국 직업교육훈련제도 발전을 위한 주요 과제를 제시하고자 한다.
  The rise of the G20 starting in 2009 shows the power of the emerging economies around the world, and the power of those within the G20 in particular. So called BRICs, which represent Brasil, Russia, India and China, and countries such as Turkey, Mexico, Saudi Arabia and South Africa are all members of the G20.
  The study titled ‘The VET Institutions in G20 Member Countries: Best Practices in Selected Countries’ conducted in 2010 by Korea Research Institute for Vocational Education and Training'''' dealt with the major features of VET institutions of the leading countries such as France, Germany, Australia and Japan within the G20. While the VET institutions of these countries show the variation in VET systems among the advanced countries, the VET system of emerging countries are expected to show even more variation. The VET systems of emerging economies are of primary concern because emerging economies need skilled labor force to sustain growth. 

  This study is a sequel to ‘The VET Institutions in G20 Member Countries: Best Practices in Selected Countries’. This study focuses on vocational education and training system of 5 emerging economies within the 20, which are India, Russian Federation, Turkey, Brazil and South Africa. These countries are selected based upon their geographic location, importance in the regional economy, and  diversity in culture and religion. These five countries represent different stages in development and diverse issues they are facing. 

  Emerging economies are receiving a great deal of attention due to their growing importance in the world economy. According to projections of World Bank and other worldly-renowned financial institutions, the size of the economy of these emerging countries are predicted to exceed that of the leading countries such as G7 by 2050. 

  This study includes five case studies, each of which describing the VET system of each country and the final chapter summarizing the result, discussing the common issues, and providing suggestions for future development.  

  The content of each case study consists of the following. First, each case study reviews socio-economic background of each country, which serves as the background influencing the making the VET system. Second, it describes major features of each VET system. These include the governance system of VET(i,e, financial and administrative system of VET), the delivery system of VET(i.e. VET institutions), and other key ingredients of VET such as social partnership, qualification systems, quality of teachers, curriculum development, and career guidance. Third, it discusses major issues each country faces with respect to building a national VET system and other human resource issues that are crucial to sustainable growth of these countries. 

  First, we summarize the major features and issues of VET of each of 5 emerging economies. India has abundant human resources with the 2nd largest population in the world. However, the quality of the labor force is still low with its low literacy rate. The GDP per capita of India is the smallest among members of the G20. India suffers from lack of educational infra-structure with insufficient number of educational institutions and low quality of education provided. The lack of VET infrastructure is even more serious. Improving access to VET is the major issue of VET in India. To solve this problem, India needs to increase investment in VET nationally and build up VET system that can grow human resources to match with the need of the labor markets.

  Russia is a country which had already developed a quite successful VET system during Soviet era. However, with the rise of the Russian Federation, the country has gone through rapid transition in political and economic systems and also in social structures. Now, it needs a new VET system that can grow the manpower that are demanded in the changed world of work. However, with the change taking place faster than ever in all areas of society, the country is faced with a difficulty in utilizing the labor force that are trained under the old system while trying to update the VET system to grow the manpower that are needed in today's labor markets. This is called 'modernizing the VET system in Russia'. Economic instability is obstructing this modernization of VET in Russia. EU is helping Russia in this modernization process. Another issue threatening the growth of Russia in the future is the shrinking population. With the minus grow rate of population and population aging, Russia''''s growth potential is seriously being challenged.

  Turkey's labor force is relatively young, which means it has quite an active labor force. Turkey also has a high rate of participation in VET. However, a high proportion of the labor force in Turkey are working in the agriculture sector and female participation in the labor force is very low, which works toward lowering the overall labor force participation of Turkey. Turkey is in the process of modernizing the VET system. The average level of educational attainment of the labor force is quite low. There is quite a gap in the quality of education provided among regions. Bridging this gap and achieving a balanced growth between regions is an important issue in Turkey.

  Brazil is a country that has experienced an industrialization quite early among the emerging countries. Brazil is a highly industrialized and urbanized emerging economy with high labor force participation rate. Brazil has developed famous S-system to build the skilled labor force. S-system in Brazil governs most of VET institutions in Brazil. It is also a system established as a joint system between VET institutions and industries, and has historically served a function to grow skilled manpower. Brazil has a few important HRD issues. Brazil still has a very high proportion of informal sector and educational attainment of the majority of education is still low. Also, the S-system that has taken quite an important role in the process of industralization now suffers from quality problem which is caused by private nature of S-system's administration. The qualifications they issue are being recognised in the labor markets not very well. To solve this problem, the S-system needs to improve the quality of VET they are providing and the government needs to make an effort to develop a centrally administered quality assurance system. 

  South Africa has suffered from segregation policies and 'Apartheid' during the 1970's and 1980's. It has cleaned up thess practices in the late 90s when Mandela administration took over the power. Since then, everyone in SA has legal access to education. South Africa has a very well developed VET system which has been introduced by advanced countries such as Germany and Australia. It has established national qualification system as early as 1995 which is a very elaborate system linking the formal and informal education and regular and life-long education. South Africa has low rate of labor utilization. It has low labor force participation rate and high unemployment rate. In particular, unemployment of the youth reaches almost 50%. High rate of HIV infection every year is threatening to reduce the skilled labor force. In sum, South Africa has a fairly developed VET system, but the racial  conflicts are still obstructing development of manpower and AIDS infection is another factor threatening the human resource development of South Africa. Promoting social inclusion and enlightening its people against the HIV infection, increasing access to education and VET, and improving the quality of VET are major issues South Africa is facing. South Africa needs to reduce the gap between the demand for labor in the labor market and the quality of labor supplied.   

  Common issues these emerging economies are facing can be summarized as follows. First, these countries suffer from the gap between the demand of the labor market which is created by rapid economic growth and the quality of labor being supplied. In other words, the actual VET system of these countries lag behind to cover the LM needs created by rapid national economic growth. These countries need reforms in the skill formation system to catch up with the demand in the labor markets. However, often financial shortages are factors standing in the way to modernize the VET system of these countries. Also, the growing popularity of general education compared to vocational education coupled with increasing tendency to receive higher education is another factor against development of VET in these countries. 

  Population change in the future in these countries is another important factor affecting the growth potential of these countries. Given that the emerging economies within G20 heavily rely not only on the quality of labor, but also on the size of the labor market which is affected by the size of the population and the structure of the population. population reduction and changing population structure of these countries pose a threat to their economic growth. Russia suffers from shrinking population; South Africa suffers from losing the population due to AIDS. How these countries cope with this population change will influence their growth in the future.  

  Finally this study suggests future direction of VET development for these countries based on the results of the case studies and their analysis. First, these countries need to continuously update their VET system. Second, in doing so, regional cooperation is important since countries in the same region tend to share common development issues and can therefore develop common solutions to these problems. In fact, two emerging economies, Russia and Turkey are being helped by EU in modernizing their VET system. Furthermore, this study suggests cooperation in the field of VET among emerging economies around the world. Emerging economies are at different stages in terms of VET development, and they understand the problems and issues common to the emerging economies, since they have gone through the same problems themselves. They could help each other by sharing their experiences and helping others to improve their VET them. 

  Korea, as one of the leading emerging economy within the G20, has gone through similar problems, Korea is also considered a model case among emerging economies that has overcome the problems and achieved sustainable growth. Korea, through increasing cooperation with emerging economies within and outside the G20 in the field of VET, can contribute to the development of these countries. We expect that this study can serve as a basis to increase such cooperation by providing information about the strengths and weakness of each emerging economy.
<표 1-1> G20(Group of 20) 내의 선진국과 신흥국	5
<표 2-1> G20 신흥 5개국 기본 특성 비교(2010)	20
<표 2-2> 국가별 직업교육 프로그램(lSCED 2-6)	42
<표 2-3> 선진국 vs. 주요 신흥국의 상대 경제규모(US=100) 예측(2007 & 2050)	44
<표 3-1> 산업별 GDP 비중 및 GDP 성장률	57
<표 3-2> 산업별 취업구조	59
<표 3-3> 인도의 노동력, 취업 및 실업률	60
<표 3-4> 산업훈련기관(ITIs)의 직업훈련 비용(2004)	72
<표 3-5> 유형별 견습생에 대한 월 정부보조금	81
<표 3-6> 비공공훈련기관의 직종별 취학률	86
<표 4-1> 초급 직업교육훈련(IVET) 주요 통계	145
<표 4-2> VET 단계별 여성의 직업교육훈련 참여율(전체 연령집단)	147
<표 4-3> 14~21세 연령층의 성별 초급직업교육훈련(IVET) 참여현황(2008~2009)	148
<표 4-4> 중급 직업교육훈련(SVET) 주요 통계	151
<표 4-5> 15~23세 연령층의 성별 중급직업교육훈련(SVET) 참여 현황(2008~2009)	153
<표 5-1> 연도별 거시 경제지표	188
<표 5-2> 학교급 별 학교 수, 학생 수, 교사 수(2008~2009학년도)	191
<표 5-3> 터키의 고등교육기관 현황	209
<표 5-4> 터키 기술교육대학교 전기교육과의 교육과정 사례	220
<표 5-5> 전기 및 전자 테크놀로지 교육과정	223
<표 6-1> 브라질 GDP 및 GDP 성장률의 변화 추이	247
<표 6-2> 브라질 교역 추이	248
<표 6-3> 브라질의 산업별 GDP 분포	249
<표 6-4> 노동력의 학력 분포(1996년, 2006년)	249
<표 6-5> 브라질의 문해율 변화 추이(1980~2008)	250
<표 6-6> 교육단계와 행정수준에 따른 전체 교육지출 구성(2009)	264
<표 6-7> 브라질 직업교육훈련시장(1999~2000): 학교, 학생, 주요 기관의 예산 추정	288
<표 6-8> 브라질의 학생 1인당 공공 교육비 투자(2000~2008) 헤알화 기준	303
<표 7-1> 산업별 GDP 비중(1980~2009)	318
<표 7-2> 남아공의 노동력 및 경제활동참가율(1980∼2010)	318
<표 7-3> 산업별 노동력(%)	319
<표 7-4> 청년(16~24세 집단)실업률	320
<표 7-5> 고등교육기관 등록률과 이수율 연도별 비교(1996, 2000, 2009년)	327
<표 7-6> 남아공의 주요 교육통계 비교	328
<표 7-7> 인구집단별 고등교육기관에서의 학사과정 이수율(2009)	328
<표 7-8> 직업교육훈련 관련법 및 행정체계	330
<표 7-9> 직업교육훈련 재정지원 체계	334
<표 7-10> 직업교육훈련 관련 이해관계자들	338
<표 7-11> 18~24세 연령층의 교육참여율(2007)	343
<표 7-12> 대학교 등록 인원수 대비 FET 교육기관의 등록 인원수	345
<표 7-13> 15세 이상 성인의 문해 기초교육 수준	347
<표 7-14> ABET 조력자 자격증 map	348
<표 7-15> 기존 NQF(1995)와 개정된 NQF(2008) 비교	352
<표 8-1> 세계 주요 신흥국의 연평균 실질 성장률 전망치(2007~2050)	377
<표 8-2> G20 5개 신흥국의 VET 제도 주요 특성과 이슈 비교	390
[그림 1-1] 현재와 향후 G7과 E7의 경제규모 비교(2006 vs. 2050)	4
[그림 1-2] 선진국의 산업화(industrilization) 시기별 숙련형성 모델	6
[그림 1-3] 신흥국 직업교육훈련(VET) 제도 연구의 틀	11
[그림 2-1] 신흥 5개국 인구 비교(2010)	21
[그림 2-2] G20 신흥 5개국의 경제(GDP) 규모(2010)	22
[그림 2-3] 신흥 5개국의 1인당 소득수준(GDP) 비교(2010)	23
[그림 2-4] 신흥 5개국의 연간 인구성장률(2010)	25
[그림 2-5] 신흥 5개국의 인구성장 추이(1960~2009)	25
[그림 2-6] 신흥 5개국의 청소년 및 노인 인구 구성비(2009)	26
[그림 2-7] 신흥 5개국의 노년 인구비 변화 추이(1960~2009)	28
[그림 2-8] 신흥 5개국의 경제(GDP)성장 추이(1960~2009)	29
[그림 2-9] 신흥 5개국의 1인당 GDP 변화(1960~2009)	30
[그림 2-10] 신흥 5개국 GDP의 산업별 분포(2010)	31
[그림 2-11] 신흥 5개국 취업자의 산업별 분포(2009)	32
[그림 2-12] 신흥 5개국의 경제활동참가율(2009)	33
[그림 2-13] 신흥 5개국의 전체(15세 이상) 및 청년층 고용률(2009)	34
[그림 2-14] 신흥 5개국의 성별 고용률(2009)	35
[그림 2-15] 신흥 5개국 경제활동인구의 학력수준 비교(2009)	36
[그림 2-16] 신흥 5개국 문해율 비교(2009)	37
[그림 2-17] 신흥 5개국의 고등교육 단계 취학률 비교(2009)	38
[그림 2-18] 5개국의 고교단계(ISCED 3) VET 프로그램 비중(2009)	40
[그림 2-19] 신흥 5개국의 고등교육 단계(ISCED 5&6) VET 프로그램 비중(2009) 	40
[그림 2-20] G20 내 선진국 vs. 신흥국의 거버넌스 지표 비교(2008)	45
[그림 2-21] 신흥국 직업교육훈련(VET) 제도 연구의 틀	48
[그림 3-1] 인도의 교육체계	63
[그림 3-2] 인도의 교육 및 훈련 시스템	66
[그림 3-3] ITIs/ITC 수의 증가(1956~2004)	79
[그림 4-1] 러시아의 인구성장률 추이(1960~2009)	116
[그림 4-2] 러시아의 청년 및 노년인구 구성비 추이(1960~2009)	117
[그림 4-3] 러시아의 빈부격차와 상위 10% 소득점유율 추이	118
[그림 4-4] 1992년 이후 러시아의 통치시기별 국민총생산(GDP-PPP) 추이	121
[그림 4-5] 1989년 이후 러시아 국민 1인당 GDP 성장 추이(1989~2009)	122
[그림 4-6] 독립 이후 러시아 연방의 산업구조 변화(1989~2009)	123
[그림 4-7] 러시아 15세 이상 인구의 경제활동참가율 추이(1980~2009)	124
[그림 4-8] 러시아 노동력 인구의 학력분포(1992~2007)	125
[그림 4-9] 러시아 전체 및 청년층의 고용률 추이(1980~2009)	126
[그림 4-10] 러시아의 교육제도 	128
[그림 4-11] 러시아의 고등교육단계 취학률 증가 추이(1992~2007)	129
[그림 4-12] 초급 직업교육훈련(IVET) 취학률 추이	146
[그림 4-13] 중급 직업교육훈련(SVET) 취학률 추이	152
[그림 5-1] 터키의 고용 및 성장률(2002~2013)	189
[그림 5-2] 터키의 교육체계	190
[그림 5-3] 터키 고등교육 참여 비율	197
[그림 5-4] 터키 정부의 교육 투자비(2002~2013)	203
[그림 5-5] 터키의 직업교육훈련체제	204
[그림 5-6] 터키의 고등교육 구조 	208
[그림 5-7] 터키의 도제훈련제도 	212
[그림 6-1] 브라질 교육제도 개관 	252
[그림 6-2] 브라질의 취학 전 교육 등록률(% GROSS) 	253
[그림 6-3] 브라질 초등교육 등록학생 수¹	254
[그림 6-4] 브라질 초등교육 등록률(% NET)²	255
[그림 6-5] 브라질 중등교육 등록률(% NET)¹	256
[그림 6-6] 브라질 중등 직업교육 학생 수²	256
[그림 6-7] 브라질 교육 성취 수준의 변화(1993~2009)	258
[그림 6-8] 브라질의 정규 교육 제도와 직업 교육 제도 	261
[그림 6-9] 브라질의 교육체계와 노동시장의 관계	262
[그림 7-1] 교육수준별 교육기관(2009년 교육기관 내 학습자 분포 비율)	324
[그림 7-2] 남아공의 직업교육훈련체계와 주요 조직	333
[그림 7-3] 2003년과 2009년 FET 교육기관 학생의 최종 취득 자격	342
[그림 8-1] 산업화시기에 따른 주요국의 숙련형성 모형	378
관련 주제 다른자료의 번호, 제목, 저자, 발행일, 발행기관, 첨부 ㅈ어보
번호 제목 저자 발행일 발행기관 첨부
관련 과제 정보전체 1
기본 G20 국가의 직업교육훈련 제도(II) 2011.01.01~2011.10.31 바로가기
보고서·자료 콘텐츠 문의처
홍보팀 · 044-415-3557

사이트맵