대메뉴 바로가기 본문 바로가기

보고서·자료

고등교육기관의 전문 학위제도 연구

Professional Degree System in Institutions of Higher Education
저자
박태준 이강주 서용석 주휘정
분류정보
기본연구(2011-14)
발행기관
한국직업능력개발원
발행일
2011.10.31
등록일
2012.01.15
빈도높은 키워드
전문(Full-text) 내 키워드를 추출하고 사용 빈도를 분석하여 제공합니다.
고등교육기관직업학위제도
요 약
제1장 서 론 1  
  제1절 연구의 필요성과 목적 3
  제2절 연구 방법 7
제2장 한국의 고등직업학위제도와 문제 15
  제1절 제도 17
  제2절 문제점 63
제3장 외국의 사례 분석 65
  제1절 영국 67
  제2절 미국 115
  제3절 프랑스 145
  제4절 일본 183
제4장 비 교 243
  제1절 고등직업학위제도 비교 245
  제2절 국가 간 제도 차이 설명 251
제5장 결 론 259
SUMMARY 271
참고문헌 275
  본 연구에서는 우리나라 고등교육 학위 취득자들이 입직교육 후 직업세계로 원활하게 이행하도록 고등직업교육 학위제도를 체계적으로 정비하기 위한 기초 작업을 하고자 하였다. 이를 위한 세부적인 작업은 다음과 같다.
  첫째, 우리나라 고등학위제도를 직업교육의 관점에서 조망하고,
  둘째, 우리나라 직업학위제도의 문제점을 규명하며,
  셋째, 선진 외국의 직업학위제도를 우리나라와 비교하여 시사점을 제시하고,
  넷째, 우리나라의 새로운 직업학위제도 구축을 위한 방향을 제시한다.
  In the Korean higher education, degrees themselves are not considered an effective and meaningful means to employment, although some great emphasis has been placed on academic-industrial cooperation and vocational education. The vocational education for employment is largely limited to the programs offered in specialized high schools and junior colleges. At the level of bachelor degrees and above, higher education does not have any explicit or systematic recognition of vocational education, thus failing to develop vocational or professional degrees in distinction from traditional academic degrees. In these circumstances in which laws and regulations concerning vocational education are accordingly not properly provided, individual universities are helplessly left with the highly challenging task of a successful transition from higher education to the labor market.  
  It is the business of this research to lay foundation for the establishment of ‘higher education professional degree system’ in Korea that enables a smooth transition from higher education to the labor market. For this purpose, this research conducts the international comparative study of five nations (Korea, the UK, the US, France, and Japan), which consists of a simple comparison and an in-depth comparison of the five nations. Seven categories are prepared for the simple comparison; (1) higher education system, (2) laws concerning higher education degrees, (3) national qualifications system, (4) academic degrees and professional degrees, (5) conditions for professional degrees, (6) quality control system of professional degrees, (7) recent policies concerning professional degrees. And under the seven categories fifteen items are developed for a detail comparison.
  For the in-depth comparison which intends to give a systematic explanation of the main differences among the professional degrees systems of the five nations, three levels of analysis (surface, middle, foundation levels) are suggested. The surface level analysis is concerned with the extent to which a higher education system is oriented towards traditional academic degrees programs or professional degrees programs. The middle level analysis is about the overarching aim of higher education, the proposition of private higher education institutions to public ones, the market-orientedness of higher education, the youth unemployment, the professionalization policy, the market values of professional degrees, the social trust in professional degrees, the internalization, and so forth. And at the foundation level, the analysis focuses on two factors that subtlely yet significantly result in a distinctive higher education system of a nation. It is shown that each nation’s higher education system has been developed in its own way, depending both on different modes of family system open to the young people who have begun studies at higher education institutions, and on different modes of social security system.
  The comparison helps identify two contrasting models of higher education professional degrees system, which can be found typically in France and the US. The French model is one that fully acknowledges the social and market values of professional degrees and thus systematically arranges professional degrees programs for the all levels of higher education whereas the American model is one in which professional degrees themselves are not greatly valued and required in the market. These two models are taken as two possible scenarios for the development of the Korean higher education system, and three steps to go through are provided for the completion of what is suggested in each scenario.
<표 1-1> 고등교육기관의 직업학위제도 비교항목	8
<표 2-1> 1949년 제정된 고등교육법	19
<표 2-2> 교육기관별 학위과정, 설립목적․관련 법규․수업연한 및 특징	28
<표 2-3> 학위제도의 변천과정	31
<표 2-4> 교육․훈련 이수(졸업)와 동시에 자격취득 분야 예시	37
<표 2-5> 특정전공 교육과정 이수가 자격취득의 일부 요건인 경우의 예시	38
<표 2-6> 학술학위의 종류(󰡔학위의종류및표기방법에관한규칙󰡕제2조 관련)	42
<표 2-7> 학술학위와 전문학위의 표기방법 예시	43
<표 2-8> 특수․전문대학원 지원자격 예시	44
<표 2-9> 대학원 학위 수여 조건	46
<표 2-10> 평가분야별 인증	52
<표 2-11> 서울소재 모 대학의 대학원 학사제도 예시	55
<표 2-12> 한국 고등직업학위제도의 특성에 대한 복합적 설명	62
<표 3-1> 영국의 국가자격체계	86
<표 3-2> 영국 고등직업학위제도의 특성에 대한 복합적 설명	111
<표 3-3> 미국의 고등직업학위	132
<표 3-4> 미국 고등직업학위제도의 특성에 대한 복합적 설명	143
<표 3-5> 파리 1-13 대학의 역사적 전개과정	147
<표 3-6> 각 학위 등급의 규정과 특징	154
<표 3-7> 프랑스의 자격 신설 과정	155
<표 3-8> 국가 학위에서 요구하는 직업활동 준거	157
<표 3-9> 프랑스 직업학위의 개발	158
<표 3-10> 프랑스 고등교육학위 분류	160
<표 3-11> 석사 교육과정에 참여하는 교원과 현장 전문가 	164
<표 3-12> Master 1(석사 1학년)	165
<표 3-13> Master 2(석사 2학년)	166
<표 3-14> 2004~2006 실업률	175
<표 3-15> 프랑스 고등직업학위제도의 특성에 대한 복합적 설명	181
<표 3-16> 대학설치기준에 있어서 교육을 위한 부속시설의 기준	196
<표 3-17> 대학이 국가자격 혹은 수험자격을 부여하는 예	197
<표 3-18> 지바대학 교육과정	199
<표 3-19> 학과별 취득 가능한 면허 및 자격의 일람(지바대학의 경우) 	201
<표 3-20> 고등교육기관의 종류와 수여학위	204
<표 3-21> 전문학위와 학술학위의 비교	206
<표 3-22> 단기대학의 실태	209
<표 3-23> 단기대학의 졸업요건 	211
<표 3-24> 실천여자대학 단기대학 교육과정 	211
<표 3-25> 전공세부과정	212
<표 3-26> 전공학과 자격취득의 예	213
<표 3-27> 전문직대학원 학위표기의 예	216
<표 3-28> 전문직대학원에서의 사회인 재학자의 증가 추이	216
<표 3-29> 전문직대학원의 전공분야	217
<표 3-30> 전문직대학원과 일반대학원과의 차이(석사과정기준)	218
<표 3-31> 대학평가인증기구의 예들	223
<표 3-32> 대학설치기준협회의 대학기준	224
<표 3-33> JABEE의 인정기준	227
<표 3-34> 인증평가기관(2011년 6월 현재) 	229
<표 3-35> 자격과다사회의 배경	231
<표 3-36> 취업기초능력으로서의 기초적, 범용적 능력에 관한 제언의 예	234
<표 3-37> 지바대학의 현장학습의 예	235
<표 3-38> 일본 고등직업학위제도의 특성에 대한 복합적 설명	240
<표 4-1> 고등교육 직업학위제도 비교	245
<표 4-2> 고등직업학위제도의 국가적 차이에 대한 설명을 위한 상황적 비교	256
[그림 1-1] 상황적 비교 방법	10
[그림 2-1] 한국의 고등교육학위과정 체계	25
[그림 2-2] 법학전문대학원 교육프로그램 체계도 예시	54
[그림 3-1] 영국의 고등교육학위과정	80
[그림 3-2] 자격증 및 학점 체계 	84
[그림 3-3] 고등교육 프로그램 구성의 틀	102
[그림 3-4] 기업전산학 학사학위 교육프로그램	103
[그림 3-5] 미국의 학제	121
[그림 3-6] 프랑스 학위 	150
[그림 3-7] Lill 1 대학의 교육체계	151
[그림 3-8] 직업학사학위 모델	168
[그림 3-9] 직업석사학위 모델	169
[그림 3-10] 2011년 5월 11일자 DGESIP 행정명령	170
[그림 3-11] 고등교육 진학률의 추이 	188
[그림 3-12] 정규의 직원, 종업원을 제외한 고용자의 비율의 추이	189
[그림 3-13] 고등전문학교와 고교 대학과의 제도상의 관계	207
관련 주제 다른자료의 번호, 제목, 저자, 발행일, 발행기관, 첨부 ㅈ어보
번호 제목 저자 발행일 발행기관 첨부
관련 과제 정보전체 1
기본 고등교육기관의 전문학위제도 2011.01.01~2011.10.31 바로가기
보고서·자료 콘텐츠 문의처
홍보팀 · 044-415-3557

사이트맵