대메뉴 바로가기 본문 바로가기

보고서·자료

한국 인적자원개발정책의 분석 및 평가 : 1962∼2002

Analysis and Evaluation of Human Resource Development Policies in Korea: 1962-2002
저자
김윤태
분류정보
기본연구(2002-38)
발행기관
한국직업능력개발원
발행일
2002.12.30
등록일
2002.12.30
Ⅰ. 서 론 1
  1. 연구의 필요성과 목적 1
  2. 연구내용 2
  3. 연구방법 4
  4. 정책분석·평가의 틀과 기준 4
Ⅱ. 인적자원개발정책의 개념 13
  1. 인력, 인적자본, 인적자원 14
  2. 인적자원개발 27
  3. 인적자원정책 37
Ⅲ. 1960년대 인적자원개발정책 45
  1. 정책배경 45
    가. 정치·경제·사회 환경 45
    나. 정책결정과정: 경제 및 인력개발계획 48
  2. 정책내용 54
    가. 제1차 인력개발5개년계획 55
    나. 제2차 인력개발5개년계획 60
  3. 정책평가 67
    가. 대학정원정책 68
    나. 직업훈련의 강화 71
Ⅳ. 1970년대 인적자원개발정책 79
  1. 정책배경 79
    가. 정치·경제·사회 환경 79
    나. 정책결정과정: 경제 및 인력개발계획 82
  2. 정책내용 85
    가. 제3차 인력개발5개년계획 86
    나. 제4차 인력개발5개년계획 96
  3. 정책평가 103
    가. 공업고등학교 특성화 103
Ⅴ. 1980년대 인적자원개발정책 111
  1. 정책배경 111
    가. 정치·경제·사회 환경 111
    나. 정책결정과정: 경제 및 인력개발계획 115
  2. 정책내용 118
    가. 제5차 인력개발5개년계획 118
    나. 제6차 인력개발5개년계획 125
  3. 정책평가 141
    가. 고급과학기술인력의 양성·확보 142
Ⅵ. 1990년대 및 2000년대 초 인적자원개발정책 151
  1. 정책배경 151
    가. 정치·경제·사회 환경 151
    나. 정책결정과정: 경제 및 인력개발계획 156
  2. 정책내용 159
    가. 제7차 인력정책5개년계획 160
    나. 국가인적자원개발기본계획: 사람, 지식, 그리고 도약 181
  3. 정책평가 188
    가. 전문대학의 역할강화 188
Ⅶ. 요약 및 결론 193
참고 문헌 207
ABSTRACT 215
  본 연구는 1960년대 초이래 8차에 걸쳐 수립된 인력개발5개년계획을 중심으로 지난 40년 간 우리나라 인적자원개발정책을 조사·분석하여 시대별로 정책의 특징을 확인하고, 선정된 주요 인적자원개발정책을 평가하여, 향후 인적자원개발정책 수립에 필요한 기초자료를 제공하며, 우리나라 인적 자원개발정책의 변천과정을 종합적으로 체계화하는 데 목적이 있다.
  Based upon the survey and analysis of human resource development policy in Korea over the last four decades, this study aimed to identify the characteristics of HRD policies by decade and to evaluate major selected HRD policies for providing the basic materials necessary for the establishment of future HRD policy and organizing comprehensively the changes of HRD policies in Korea.
In order to achieve the purpose, this study surveyed the policy background and identified the policy-making process, which were followed by the analysis of the contents and characteristics of HRD policies by decade with major selected policies evaluated . The study conducted review of the related literature, construction of the frame of reference and criteria for analysis and evaluation, and interviews with the related persons.
This study defined the concept of HRD policy as ' the courses of action for the desirable p olicy objectives an d programs th at are made by authoritative government agencies to develop, allocate, utilize, and maintain or conserve human resources, such as knowledge, skills, creativity, value, attitude, belief, health embodied in individuals that facilitate the enhancement of personal, social, and economic well-being.'
In the 1960s when Korea was faced with the rapid political changes due to 4·19 student revolution and 5·16 coup d'etat, economic development was successfully achieved to establish the foundation of self-supporting economy. President Park's dogmatic and authoritative leadership which was formulated by the attainment of economic development brought about autocracy in the p olicy-makin g process. HRD p olicies, which were supplements to the science and technology development plan for the economic development plan, had a high rationality by involving experts including foreign advisers in the policy-making process, but insufficient democracy that led to the central government-driven policy. Over-supply of labor caused the policy to focus on improving human resource quality and securing scarce technicians. The policy of college and university student quota was effective in the control of quantity expansion. It aroused the interest of quality improvement and especially, cost-effectiveness in college of science and engineering. However, it did not keep policy consistency and equity with the capability of university autonomy shrunk.
Vocational training policy was effective in the establishment of training system, expansion of training, and employment. However, in-plant training programs were comparatively poor and lack of equity.
In the 1970s, government tried to build a renovation system, give priority to the national security, and oppress the democratic force. All the policies were driven by the blue house. HRD plan was established by the Ministry of Science and Technology as a sector plan of the economic development plan . The task force tried to elevate the policy rationality by involvement of experts in the planning process. HRD policy placed special emphasis on securing quality manpower for fostering of heavy and chemical industry and strengthening the brain development and skill mastering system.
<표 Ⅲ-1> 연도별 기술계인적자원 소요(1962-1966) 56
<표 Ⅲ-2> 연도별 과학기술계인적자원 소요(1967-1971) 62
<표 Ⅲ-3> 인력개발 투자계획(1967-1971) 67
<표 Ⅲ-4> 연도별 직업훈련 실적 74
<표 Ⅲ-5> 형태별 직업훈련 실적 75
<표 Ⅴ-1> 과학기술인력 장기수요 전망 119
<표 Ⅴ-2> 연구인력의 계열별·수준별 수요전망 126
<표 Ⅴ-3> 해외과학기술 두뇌 유치·활용실적(1982-1986) 146
[그림 Ⅰ-1] 인적자원개발정책 분석·평가의 틀 6
[그림 Ⅴ-1] 박사급 핵심연구 인력의 양성·확보목표 143
관련 주제 다른자료의 번호, 제목, 저자, 발행일, 발행기관, 첨부 ㅈ어보
번호 제목 저자 발행일 발행기관 첨부
관련 과제 정보전체 1
수시 한국 인적자원개발정책의 배경 및 내용분석과 선정된 주요 HRD 정책의 평가 2002.02.18~2002.12.30 바로가기
보고서·자료 콘텐츠 문의처
홍보팀 · 044-415-3557

사이트맵