대메뉴 바로가기 본문 바로가기

보고서·자료

2001학년도 실업계 고등학교 교육과정 자율운영 실험학교 지원사업

2001 Experimental Vocational High School Level Autonomous Curriculum Implementation Guidelines
저자
장명희 이수경 임언
분류정보
기본사업(2001-06)
발행기관
한국직업능력개발원
발행일
2001.12.31
등록일
2001.12.31
Ⅰ. 사업의 개요 1
      1. 사업의 필요성 및 목적 1
      2. 사업 내용 3
      3. 사업 추진 방법 4
Ⅱ. 실험학교 운영 경과 및 지원 방향 7
      1. 2000학년도 실험학교 운영 및 지원 경과 7
      2. 2001학년도 실험학교 지원 방향 11
Ⅲ. 사업의 전개 및 결과 21
      1. 지원 활동 전개 21
      2. 실험학교 운영 추진 경과 검토 및 협의 지원 40
      3. 실험학교 지원에 대한 평가 62
Ⅳ. 요약 및 향후 지원 방향 65
      1. 2001학년도 지원 사업 요약 65
      2. 향후 지원 방향 67
참고문헌 71
ABSTRACT 75
부 록 81
  본 사업은 교육과정 자율운영 실험학교의 2001학년도 운영 계획과 요구에 따른 지원 계획을 수립하며, 수립된 교육과정 자율운영 실험학교 지원 계획에 따라 단위 학교별·운영 및 지원 체제별로 다양한 지원 활동을 전개하고, 교육과정 자율운영 실험학교의 운영 성과와 지원 활동을 평가하여 향후 지원 방향을 수립하는 데 그 목적이 있다.
   This project offers a support plan according to the 2001 operation plans for selected autonomous curriculum implementation experimental schools and their needs.  Pursuant to these school plans, the results of the various operation and support systems provided to each school are evaluated to set their future directions. 
   To accomplish project goals, 1) curriculum implementation plans were analyzed to identify major operation school framework per 2001; 2) needs per school were analyzed to draw up and implement support plans; and 3) presentation of and discussions on the Ministry of Education and Human Resources Schools three-year period operation results were conducted.  Basic school operation and support framework decisions were based on school operation results and discussion. 
   For this project, 16 school 2001 operation plans and related materials were analyzed to aid in the establishment of a comprehensive support plan for school operation and support activity provisions.  In addition, personal interviews identified individual needs for support necessary in 2001 per school unit and provided in-depth support activity analysis.
   An expert consultation committee was organized to draw out a school curriculum implementation based support plan and activity evaluation framework.  Expert pools were organized to respond to school training needs and provide curriculum revision and supplementation advice according to support needs per school.  In particular, workshops were conducted for teaching and learning method improvement, a major school education requirement in 2001, and for course major selection diagnosis tools development.
...
<표 Ⅱ-1> 2000학년도 실험학교 자문 활동에 대한 각 영역별 만족도 및 자문 활동 형태	10
<표 Ⅱ-2> 교육과정 자율운영 실험학교의 2001학년도 주요 추진 사업	12
<표 Ⅱ-3> 2001학년도 교육과정 자율운영 실험학교 운영을 위한 지원 요구	17
<표 Ⅲ-1> 전공 선택 진담 검사 개발을 위한 워크숍 일시 및 참가자	22
<표 Ⅲ-2> 전공 선택 진단 검사 도구 개발을 위한 워크숍 내용 요약	26
<표 Ⅲ-3> 교수․학습 모형 개발을 위한 워크숍 일시 및 참가자	29
<표 Ⅲ-4> 교수․학습 모형 개발 절차	31
<표 Ⅲ-5> 2001학년도 학교별․협의회별 실험학교 자문 활동 일정	36
<표 Ⅲ-6> 연수 프로그램 내용	39
<표 Ⅲ-7> 협의 일자 및 장소	41
<표 Ⅲ-8> 협의 자료 작성 내용 및 요령	42
<표 Ⅲ-9> 신입생 모집 방법	45
<표 Ⅲ-10> 학과(전공 코스) 및 교육과정 편성	46
<표 Ⅲ-11> 교원 변동 사항	48
<표 Ⅲ-12> 강의 교재 개발 및 적용 실태	50
<표 Ⅲ-13> 교수․학습 자료 개발 및 활용	51
<표 Ⅲ-14> 교수․학습 방법의 개선	53
<표 Ⅲ-15> 진로 지도 프로그램의 개발 및 운영	55
<표 Ⅲ-16> 산학 협력 프로그램 개발 및 운영	57
<표 Ⅲ-17> 시․도 교육청의 지원 사항	59
관련 주제 다른자료의 번호, 제목, 저자, 발행일, 발행기관, 첨부 ㅈ어보
번호 제목 저자 발행일 발행기관 첨부
관련 과제 정보전체 1
기본 2001학년도 실업계 고등학교 교육과정 자율운영 실험학교 지원사업 2001.05.01~2001.12.31 바로가기
보고서·자료 콘텐츠 문의처
홍보팀 · 044-415-3557

사이트맵