대메뉴 바로가기 본문 바로가기

보고서·자료

평생학습의 새 패러다임과 기업

A New Paradigm of Lifelong Learning in Organizations
저자
주용국
분류정보
기본연구(2005-07-02)
발행기관
한국직업능력개발원
발행일
2005.12.30
등록일
2005.12.30
요 약
제1장  서 론
 제1절  연구의 필요성과 목적 1
 제2절  연구의 내용과 방법 3
   1. 연구의 내용 3
   2. 연구의 방법 4 
 제3절  용어의 정의 6
제2장  기업내 평생학습의 실태
 제1절  설문참여 응답자의 일반사항 7
 제2절  근로자의 형식적(formal) 평생학습의 참여 실태 9
   1. 형식적 교육에의 참여 경험 9
   2. 형식적 교육에의 미참여 사유 13
 제3절  근로자의 비형식(non-formal) 평생학습의 참여 실태 14
   1. 학습모임에의 참여 경험 14
   2. 일상생활에서 정보ㆍ지식ㆍ기술의 학습 15
 제4절  근로자의 평생학습 성과 16
 제5절  평생학습 참여의향 17
 제6절  시사점 22
제3장  인적자원 실행(Practices)의 패러다임 변화
 제1절  인적자원실행의 패러다임 변화 23
   1. 거시적 차원의 인적자원 패러다임 변화 24
   2. 세부요소별 인적자원관리/개발의 패러다임 변화 30
 제2절  평생학습기업의 사례연구(뉴패러다임 참여 기업 중심) 49
   1. 평생학습기업 시범사업 추진현황 50
   2. 뉴패러다임 시범사업 성과 51
   3. 평생학습기업의 사례 53
   4. 평생학습기업의 시사점 90
 제3절  인적자원개발 우수기업 사례 91
   1. 싱가포르 People Developer 우수 기업 91
   2. 영국의 Investor in People 우수기업 99
   3. 2004년도 ASTD 수상기업 107
   4. 기타 국내외의 인적자원개발 우수기업 115
 제4절  평생학습에의 시사점 122
제4장  평생학습의 새로운 패러다임: 평생학습기업
 제1절  평생학습기업의 구축과 확산 방향 127
   1. 평생학습기업의 모형과 구축 요소 127
 제2절  평생학습기업 구축을 위한 세부 정책 방향 133
   1. 개인 차원의 지원 정책 133
   2. 조직차원의 지원 134
   3. 사회/국가차원의 지원 정책 136
제5장  요약 및 결론
 제1절  요약 139
 제2절  결론: 기업의 평생학습화를 위한 제언 141
SUMMARY 143
참고문헌 147
  본 연구에서는 기업내 평생학습, 특히 첫째, 근로자의 평생학습 참여 실태를 조사하고, 둘째, 평생학습을 포함한 기업의 거시적 환경으로서의 인적자원실행(인적자원관리와 개발)의 패러다임 변화를 과거부터 현재를 분석하며 미래까지 조명하고, 셋째, 우수한 평생학습기업 또는 인적자원개발 우수기업의 사례를 조사하여 평생학습의 다양한 모델 제시와 방향성을 모색하고자 한다.
  This paper was aimed at developing a new paradigm and models of lifelong learning companies, and policy tasks associated with the construction of lifelong learning companies. For this purpose, this paper attempted to identify the participation rate, the supporting factors, obstacles, and outcomes as well as a new paradigm of lifelong learning in organizations with a survey and case studies.
  To attain these objectives, a survey of 3,367 employees was carried out. The survey contained questions regarding the general impression of lifelong learning, the present state of, and future prospects for participation in formal and informal lifelong learning activities and their lifelong learning outcomes. The following is a summary of the results of the survey: 
  The current participation rate of lifelong learning and future intention to participate were relatively low. Although employees were participate in diverse formal and informal lifelong learning activities, a lack of transfer and applicability of learning to the workplace resulted in low outcomes of learning. The main barrier of participation in learning activities was turned out lack of time rather than learning costs. To address these problems, university and companies should role as lifelong learning hubs in communities.
  With regards to the case studies, relevant materials were collected and analyzed from the cases of ASTD HRD Excellence Awards, the cases of Investment in People in UK, the cases of People Developer in Singapore, and the cases of lifelong learning companies in Korea. The results of the study can be summarized as follows: 
  The excellent companies in learning carry out lifelong learning strategies on the basis of the following new paradigms: The workplace is not a market for exchanging manpower but a learning place for self-actualization; the purpose of lifelong learning is not limited to performance improvement but also the creation of self-actualization and meaningful work and life of its employees; each employee is regarded not as a means and a resource for profit, but as an invaluable business partner and a lifelong learner. 
  Meanwhile, in terms of human aspects, the role of the leader is critical to a learning organization. Executive leaders as sponsors create a vision that embraces learning principles, create a learning culture, and provide support to local line leaders. Subject matter experts participate as learning champions who provide the impetus for learning by creating, sharing, utilizing, and standardizing knowledge. managers as learning facilitators get actively involved in developing learning linkages throughout their unit to provide access to new knowledge and information. 
  Lifelong learning activities should focus on fostering the knowledge workers who continuously think about their work, and improve and innovate it to maximize value and performance. For this, individualized career development supporting systems(i.e. individual competency assessment, learning guidelines, mentoring, and tuition-refund) are strengthened and can be openly accessed by anyone who wants to learn and each employee's learning rights are guaranteed. Meanwhile, the term 'learning' is not limited to the acquisition of knowledge and skill but includes the whole cycle of learning, its application to the improvement and innovation of work and life, and reflection for continuous improvement and innovation. Learning is integrated with work and aligned to work improvement and organizational innovation.
  The requirements for lifelong learning organizations are the creation of sustainable learning opportunities and learning cultures, and learning support systems. In addition, the government should build policies to guarantee the  lifelong learning right, the best HRD company awards, and learning partnerships between learning stakeholders in communities. 
  In summary, lifelong learning organizations have become, and will remain key success factors for individuals, organizations, and nations. Lifelong learning firms are becoming important partners in the learning society, as they provide ever more opportunities for continuous learning to their employees and their regions.
<표 Ⅱ-1> 설문응답자의 일반사항 · 8
<표 Ⅱ-2> 형식적 교육에의 참여 경험 · 10
<표 Ⅱ-3> 형식적 교육에의 투입자원 · 12
<표 Ⅱ-4> 형식적 교육에의 미참여 사유 · 14
<표 Ⅱ-5> 학습모임의 활동과 형태 · 15
<표 Ⅱ-6> 비형식 학습유형별 참여 경험과 만족도 · 16
<표 Ⅱ-7> 평생학습의 성과 · 17
<표 Ⅱ-8> 평생학습의 향후 참여 유무 · 18
<표 Ⅱ-9> 비형식 평생학습의 향후 참여 유무 · 20
<표 Ⅱ-10> 대학과 기업의 지역사회 평생교육 참여 도움 · 21
<표 Ⅱ-11> 평생학습의 개선 희망 사항 · 21
<표 Ⅲ-1> 인적자원실행의 패러다임 변화 · 25
<표 Ⅲ-2> 인적자원 계획의 패러다임 변화 · 32
<표 Ⅲ-3> HR 채용과 선발의 변화 · 34
<표 Ⅲ-4> 개인개발의 변화 · 35
<표 Ⅲ-5> 경력개발의 패러다임 변화 · 37
<표 Ⅲ-6> 노사관계의 패러다임 변화 · 38
<표 Ⅲ-7> 조직/직무설계의 패러다임 변화 · 40
<표 Ⅲ-8> 성과관리시스템의 패러다임 변화 · 42
<표 Ⅲ-9> HR 기업문화의 패러다임 변화 · 43
<표 Ⅲ-10> 조직개발의 패러다임 변화 · 44
<표 Ⅲ-11> 종업원 복지의 패러다임 변화 · 45
<표 Ⅲ-12> 인적자원정보시스템의 변화 · 46
<표 Ⅲ-13> HR의 역할 변화 · 48
<표 Ⅲ-14> 뉴패러다임 시범사업의 유형 · 50
<표 Ⅲ-15> 뉴패러다임의 시범사업 성과 · 51
<표 Ⅲ-16> 경찰청의 교육내용 구성도 · 72
<표 Ⅲ-17> 부산광역시환경시설공단의 근무제도 변경 · 75
<표 Ⅲ-18> 평생학습기업의 학습 패러다임의 변화 · 90
<표 Ⅳ-1> 학습권의 패러다임 변화 · 132
[그림 Ⅲ-1] KB국민은행의 평생학습모형(안) · 54
[그림 Ⅲ-2] 유한킴벌리의 평생학습조 모형(4조2교대 모형) · 56
[그림 Ⅲ-3] 한진 P&C의 뉴패러다임 프로젝트 · 60
[그림 Ⅲ-4] 뉴패러다임 시범사업을 통해 설계된 한진 P&C의 교대   근무제도 · 61
[그림 Ⅲ-5] 한진 P&C의 교육체제 · 61
[그림 Ⅲ-6] 한진P&C의 평생학습기업 투자 효과 · 62
[그림 Ⅲ-7] 모아치과 뉴패러다임 프로젝트 · 63
[그림 Ⅲ-8] 모아치과 교육의 목적 및 교육체계도 · 65
[그림 Ⅲ-9] 모아치과의 임금체계 변경도 · 66
[그림 Ⅲ-10] 모아치과의 기대효과 · 67
[그림 Ⅲ-11] Change-Up 뉴패러다임 프로젝트의 비전 · 68
[그림 Ⅲ-12] 화영오토텍 근무제도 · 69
[그림 Ⅲ-13] 교육의 목적 · 69
[그림 Ⅲ-14] 기대효과 · 70
[그림 Ⅲ-15] 경찰청의 뉴패러다임 추진 방향 · 71
[그림 Ⅲ-16] 경찰철의 근무제 변경 · 72
[그림 Ⅲ-17] 부산광역시환경시설공단 평생학습의 목적과 비전 · 73
[그림 Ⅲ-18] 부산광역시환경시설공단의 평생학습기업 구축 프로세스 · 74
[그림 Ⅲ-19] 부산광역시환경시설공단의 평생학습 비전 · 76
[그림 Ⅲ-20] 부산광역시환경시설 공단의 평생학습체계 Master Plan · 77
[그림 Ⅲ-21] (주)동양강철의 평생학습체계 · 78
[그림 Ⅲ-22] (주)동양강철의 평생학습체계구축 프로세스 · 79
[그림 Ⅲ-23] (주)동양강철의 근무체계 · 79
[그림 Ⅲ-24] (주)동양강철의 교육체계도 · 80
[그림 Ⅲ-25] (주)동양강철의 평생교육기업 도입 효과 · 81
[그림 Ⅲ-26] (주)신우산업의 근무제도 · 82
[그림 Ⅲ-27] (주)신우산업의 평생학습기업 도입효과 · 83
[그림 Ⅲ-28] 동명식품 뉴패러다임 추진체계도 · 84
[그림 Ⅲ-29] 동명식품의 근무체계도 · 85
[그림 Ⅲ-30] 동명식품의 중·장기 교육계획 · 85
[그림 Ⅲ-31] 동명식품의 조직 및 근로자 성과 · 86
[그림 Ⅲ-32] 포스코의 일-학습-성과 연계 메카니즘 · 87
[그림 Ⅲ-33] 포스코의 평생학습모델 · 88
[그림 Ⅳ-1] 평생학습기업의 기본모형 · 128
관련 주제 다른자료의 번호, 제목, 저자, 발행일, 발행기관, 첨부 ㅈ어보
번호 제목 저자 발행일 발행기관 첨부
관련 과제 정보전체 1
기본 평생학습의 새로운 패러다임 2005.01.01~2005.11.30 바로가기
보고서·자료 콘텐츠 문의처
홍보팀 · 044-415-3557

사이트맵