대메뉴 바로가기 본문 바로가기

보고서·자료

NCS기반 교육과정 도입에 따른 교수·학습 및 평가 방법 개선 방안

저자
이민욱 김대영
분류정보
기본연구(2016-44) , 이슈페이퍼(2016-06)
발행기관
한국직업능력개발원
발행일
2016.12.06
등록일
2017.02.02
주제어
NCS, NCS 기반 교육과정, 교수·학습 방법, 평가 방법, assessment methods, NCS, NCS-based curriculum, teaching-learning methods
Ⅰ. 서론	 2
Ⅱ. 이론적 배경	 3
Ⅲ. 연구 방법	 8
Ⅳ. 분석 결과	 11
Ⅴ. 정책 제언	 21
참고문헌	 28
Abstract	 30
[부록]	 31
  본 연구에서는 고교 단계의 NCS 기반 교육과정 분석을 통해 NCS 기반 교육과정에 적합한 교수·학습 및 평가 방법을 도출하고, 정책적 지원 방안을 마련하고자 하였다. 이를 위해 2018년부터 모든 특성화고에 적용되는 NCS 기반 교육과정의 교수·학습 및 평가 방법 분석, 설문조사를 통한 NCS 기반 교육과정에 적합한 교수·학습 및 평가 방법별 요구도, 우선순위 등을 도출하였다. 이를 토대로 1) NCS 교수·학습 및 평가 역량 강화 연수 운영, 2) NCS 교수·학습 및 평가 방법 운영 매뉴얼 및 우수사례 보급, 3) NCS 교수·학습 및 평가 방법 현장 컨설팅 기능 강화, 4) NCS 기반 교수·학습 및 평가 방법 연구 활성화, 5) 온라인 교육 콘텐츠 개발 및 보급, 6) NCS 교육 관계자 온라인 커뮤니티 구축 등을 정책 제언으로 제시하였다. 
This study aimed to draw appropriate teaching-learning and assessment methods  for the National Competency Standards (NCS) based curriculum as well as suitable policy support measures, through the analysis of the high school level NCS-based curriculum. In order to do so, the teaching-learning and assessment methods of the NCS-based curriculum ― which is to be applied to all specialized high schools from 2018 ― were analyzed, and the requirements and priority of each NCS-based curriculum teaching-learning and assessment methods were drawn. Based upon these findings, policy suggestions were made regarding some issues: 1) To operate a training program for NCS teaching-learning and assessment capacity building, 2) to disseminate the NCS teaching-learning and assessment methods management manual and well-practiced exemplary cases, 3) to reinforce on-job NCS teaching-learning and assessment methods consulting, 4) to vitalize studies on NCS-based teaching-learning and assessment methods, 5) to develop and distribute online education contents, and 6) to set up an online community for NCS education officials. ...
관련 주제 다른자료의 번호, 제목, 저자, 발행일, 발행기관, 첨부 ㅈ어보
번호 제목 저자 발행일 발행기관 첨부
관련 과제 정보전체 1
수시 (단기수시)NCS기반 교육과정 도입에 따른 교수ㆍ학습 및 평가 방법 개선 방안 2016.09.07~2016.12.06 바로가기
보고서·자료 콘텐츠 문의처
홍보팀 · 044-415-3557

사이트맵