대메뉴 바로가기 본문 바로가기

보고서·자료

대학생의 글로벌역량 진단 결과 분석

Analysis of the Results of the Global Skills Assessment on College Students
저자
진미석
분류정보
발행기관
한국직업능력개발원
발행일
2013.09.15
등록일
2013.09.15
글로벌역량은 수도권 학생들이 53.4점으로 비수도권 학생들(45.1점)보다 현저하게 높음.
계열별로는 이공계열 학생이 46.7점으로 인문사회계열 학생(47.4점)보다 낮게 나타남.
학년별로는 4학년(52.9점), 3학년(51.0점), 2학년(47.5점), 1학년(45.1점) 순으로 나타나, 고학년일수록 글로벌역량 수준이 높음.
글로벌 환경에 대한 노출 정도에 따라 글로벌역량의 격차가 나타남. 즉 글로벌 환경 노출 정도가 높은 상위 25%의 글로벌역량 수준은 50.3점인 반면, 하위 25%는 44.0점으로 큰 차이를 보임.
대학생들의 글로벌역량을 강화하기 위해서는 글로벌 환경에 대한 관심을 확장시키고 관련 경험을 제공할 필요가 있음.
The results show that students in the capital area have a significantly higher level of global skills (53.4 points) compared with students in provincial areas (45.1 points).
In terms of majors, the average score of students majoring in natural sciences and engineering was 46.7 points, which is lower than the 47.4 point average recorded by students majoring in humanities and social sciences.
In terms of the average score of each educational year, students are ranked in the order of seniors(52.9 points), juniors(51.0 points), sophomores(47.5 points), and freshmen(45.1 points), indicating that higher the educational year, higher the level of global skills.
There were differences in global skills level depending on the level of exposure to the global environment. The global skills score of the top 25% of students in terms of exposure to the global environment was 50.3 points, whereas that of the bottom 25% was 44.0 points, showing a significant difference.
In order to enhance global skills of college students, it is necessary to help them to expand their interest in the global environment and provide them with relevant experience.
관련 주제 다른자료의 번호, 제목, 저자, 발행일, 발행기관, 첨부 ㅈ어보
번호 제목 저자 발행일 발행기관 첨부
관련 과제 정보전체 1
기본 인재개발 동향분석 연구사업(2013) 2013.01.01~2013.12.31 바로가기
보고서·자료 콘텐츠 문의처
홍보팀 · 044-415-3557

사이트맵