대메뉴 바로가기 본문 바로가기

보고서·자료

한국인의 학습태도와 역량 수준 국제 비교

International Comparison of the Learning Attitude and Competency Level in South Korea
저자
임언
분류정보
발행기관
한국직업능력개발원
발행일
2016.04.30
등록일
2016.04.29
학습태도 점수를 국제 비교한 결과, 23개국 중 한국(2.9점/5점)이 가장 낮고, 연령 간의 격차가 가장 큼.
한국인의 평균 학습시간은 142시간으로 OECD 국가들 중 가장 길지만, 역량(언어능력과 수리능력)은 중간 수준에 머물러 있어 학습 효율성이 떨어짐.
한국인은 학습태도 점수가 높을수록 역량이 높게 나타남. 학습태도가 4점인 경우 2점인 경우보다 언어능력이 33점, 수리능력은 35점이 더 높음.
한국인의 일터와 학습 상황에서 자기주도적이며, 적극적인 학습이 장려되는 학습친화적 환경이 조성될 필요가 있음.
Results from an international comparison of learning attitudes revealed that Korea scored the lowest (2.9pts/5pts) out of 23 countries, while the gaps between age groups were the biggest. 
The average study time of Koreans is 142 hours, which is the longest out of all OECD countries. However, Korea falls behind in learning efficiency, as competency (language proficiency and numeracy) remains stuck in the middle level. 
For Koreans, those who have obtained high scores on learning attitudes tend to have greater competencies. Individuals with a learning attitude score of 4 points scored 33 points higher on language proficiency and 35 points higher on numeracy than individuals with a learning attitude score of 2 points. 
There is a need for an effort to create a learning-friendly environment for Koreans that encourages enthusiasm and self-directed learning in the workplace.  
관련 주제 다른자료의 번호, 제목, 저자, 발행일, 발행기관, 첨부 ㅈ어보
번호 제목 저자 발행일 발행기관 첨부
관련 과제 정보전체 1
기본 인재개발 동향분석 연구사업(2016) 2016.01.01~2016.12.31 바로가기
보고서·자료 콘텐츠 문의처
홍보팀 · 044-415-3557

사이트맵