대메뉴 바로가기 본문 바로가기

보고서·자료

일학습병행제 참여기업의 현장훈련 운영 방식에 따른 학습근로자의 훈련 성과 차이

The difference in training performance of workers by the way company provides training among those participating in work-learning dual system
저자
전승환 김대영
분류정보
발행기관
한국직업능력개발원
발행일
2017.02.28
등록일
2017.02.28
일학습병행제의 현장훈련 방식 중 실무 중심 현장훈련이 강의 중심 현장훈련보다 학습근로자의 훈련 성과 향상에 더 효과적임.
실무 중심의 현장훈련을 통해 업무 관련 문제해결능력이 향상되었다는 학습근로자는 68.9%로, 강의 중심 현장훈련(55.1%)보다 13.8%p 높음.
실무 중심 현장훈련을 받은 학습근로자의 70.9%가 일학습병행제 참여 과정에서 상사와 원만한 관계를 형성, 유지했다고 응답한 반면, 강의 중심 현장훈련은 13.1%p 낮은 57.8%임.
실무 중심의 현장훈련을 받은 학습근로자의 73.0%가 향후에도 현재 직업과 관련된 경력을 쌓을 수 있기를 희망하였으며, 강의 중심의 현장훈련은 63.2%로 상대적으로 낮게 나타남.
Among the methods of workplace training in work-learning dual system, practice-oriented training is more effective than lecture-based training in improving the training performance. 
68.9% of the workers responded that they improved their problem solving skills related to job through practice-oriented workplace training, which is 13.8% higher than that of those responded who improved their skills through lecture-based on-the-job training (55.1%). 
70.9% of the workers who received practice-based workplace training responded that they had maintained good relationship with the supervisor during their participation in the work-learning dual system, whereas the proportion was only 57.8% for those who received lecture-based workplace training, which is 13.8% lower. 
73.0% of the former hoped that they could build their career in the future related to the current job, while 63.2% of the latter hoped to build their future career related to the current one. 
*The full-text is available in Korean only.
관련 주제 다른자료의 번호, 제목, 저자, 발행일, 발행기관, 첨부 ㅈ어보
번호 제목 저자 발행일 발행기관 첨부
관련 과제 정보전체 1
기본 인재개발 동향분석 연구 사업(2017) 2017.01.01~2017.12.31 바로가기
보고서·자료 콘텐츠 문의처
홍보팀 · 044-415-3557

사이트맵