대메뉴 바로가기 본문 바로가기

보고서·자료

자유학기제 참여 학생과 미참여 학생 간 비교 분석

Comparative Analysis of Students in Relation to Participation in the Free Semester Program
저자
김영식 유한구
분류정보
발행기관
한국직업능력개발원
발행일
2017.03.30
등록일
2017.03.30
자유학기제에 참여한 중학생의 진로개발역량은 5점 만점에 3.96점으로 참여하지 않은 학생(3.87점)보다 높은 것으로 나타났으며, 특히 진로개발역량 중 ‘직업이해’, ‘진로탐색’ 수준이 미참여 학생보다 통계적으로 유의하게 높음.
자유학기제에 참여한 중학생은 희망하는 직업의 업무 내용에 대한 인지 수준(3.78점)이 그렇지 않은 중학생(3.56점)보다 높음.
자유학기제에 참여한 학생은 그렇지 않은 학생에 비해 학교 진로활동 및 진로체험에 대한 만족도가 높은 것으로 나타남.
향후 자유학기제 기간 동안 학생들이 스스로에 대한 이해와 사회성을 높이고, 진로와 관련된 의사결정과 이를 설계할 수 있는 교과 수업 및 자유학기제 활동을 계획·운영할 수 있도록 단위 학교 교육과정 운영의 자율성을 보장하는 한편, 그 성과에 대한 진단과 평가가 이루어질 수 있는 제도적 환경을 구축할 필요가 있음.
The career development competencies score of middle-school students who participated in the Free Semester program was 3.96 out of 5, higher than the score of students who did not take part (3.87). Specifically, the participants in the program scored significantly higher in the "career understanding" and "career exploration" fields of the career development competencies.
The program participants showed a higher cognitive level (3.78) with regard to the general tasks, functions and responsibilities of their desired job than the non-participants (3.56).
The program participants showed higher levels of satisfaction with regard to school career activities and career-experience programs than the non-participants.
To enhance the students' sociality and understanding of themselves during Free Semesters and to help their career-related decision-making, as well as to help schools to plan and implement relevant curriculum and Free Semester activities, it is necessary to ensure autonomy in implementing each school's curriculum and to establish an institutional environment where the resulting outcomes can be analyzed and evaluated.
*The full-text is available in Korean only.
관련 주제 다른자료의 번호, 제목, 저자, 발행일, 발행기관, 첨부 ㅈ어보
번호 제목 저자 발행일 발행기관 첨부
관련 과제 정보전체 1
기본 인재개발 동향분석 연구 사업(2017) 2017.01.01~2017.12.31 바로가기
보고서·자료 콘텐츠 문의처
홍보팀 · 044-415-3557

사이트맵