대메뉴 바로가기 본문 바로가기

보고서·자료

일학습병행과 경력개발

Work and Learning dual programmes adn Its Impact on Career path
저자
김대영 황성수
분류정보
발행기관
한국직업능력개발원
발행일
2019.01.21
등록일
2019.01.21
일학습병행 훈련과정 이수자 집단과 일반 중소기업 재직 근로자 집단의 경력 태도, 경력개발 행위 및 성과를 비교한 결과, 일학습병행은 경력개발에 긍정적인 영향을 주는 것으로 판단할 수 있음.
현대적 경력 태도 측면에서, 일학습병행 훈련과정 이수자 집단은 일반 중소기업 재직 근로자 집단보다 주도적으로 경력을 관리해 나가는 심리적 경향이 크고, 직무·조직을 이동하며 경력을 쌓고자 하는 의지와 주변 상황에 따라 경력을 조정·변화시켜 나가는 태도가 강함.
경력개발 행위 측면에서, 일학습병행 훈련과정 이수자 집단은 일반 중소기업 재직 근로자 집단보다 구체적인 경력 목표를 설정하고 목표 달성을 위해 노력하는 정도와 일터에서 조우하는 다양한 학습 기회를 포착하고 학습하는 수준이 높음.
경력개발 성과 측면에서, 일학습병행 훈련과정 이수자 집단은 일반 중소기업 재직 근로자 집단보다 현재까지의 경력과 담당 직무에 대한 만족도가 높고, 조직 내·외부 노동시장에서 인정받을 가능성을 높게 인식하고 있으며, 담당 직무에 몰두하는 정도와 담당 직무에 대한 숙련도, 조직에 대한 정서적 애착 수준이 높음.
 A comparison between those who have completed a work-learning dual training programme (Group 1) and those who work for small and medium-sized companies (Group 2) on career attitudes, development, and outcomes indicate that  a work-leaning dual system has a positive impact on career development for trainees
 From a perspective  of modern career attitudes, Group 1 has a tendency to take an initiative in managing their careers, be more determined to build their careers by changing  their responsibilities and organizations, and be more aggressive in managing their career changes to fit evolving circumstances.
 From an approach of career development, Group 1 was more active than Group 2 in terms of setting and working towards achieving concrete career goals and was better at identifying and making use of the different learning opportunities they have encountered in a workplace.
 In terms of career development outcomes, Group 1 was more satisfied than Group 2 with their current careers and jobs, was more likely to be recognized as a professional both internally and externally in the labor market, displayed greater focus and skills in their work, and felt greater affection toward their organizations.

*The full-text is available in Korean only.
관련 주제 다른자료의 번호, 제목, 저자, 발행일, 발행기관, 첨부 ㅈ어보
번호 제목 저자 발행일 발행기관 첨부
관련 과제 정보전체 2
기본 일학습병행 훈련과정 이수자의 경력개발 지원 방안 2018.01.01~2018.10.31 바로가기
기본 인재개발 동향분석 연구 사업(2019) 2019.01.01~2019.12.31 바로가기
보고서·자료 콘텐츠 문의처
홍보팀 · 044-415-3557

사이트맵