대메뉴 바로가기 본문 바로가기

보고서·자료

일학습병행 기업현장교사 선정과 육성 시 고려 사항

Considerations in Selecting and Nurturing Instructors for Work Learning
저자
김대영
분류정보
발행기관
한국직업능력개발원
발행일
2019.03.18
등록일
2019.03.18
기업현장교사와 학습근로자를 대상으로 조사·분석한 결과, 기업현장교사 선정 시 다양한 요소를 고려할수록, 기업현장교사의 능력 수준이 높을수록 학습근로자의 현장훈련(OJT) 전이에 긍정적인 영향을 미침.
따라서 기업현장교사 선정 시 업무 능력, 의사소통 스킬, 지식·경험 공유 의지, 조직성과 개선 의지, 대인관계 스킬 등 다양한 요소를 고려하고, 기업현장교사 양성 교육 및 보수 교육을 통해 교육훈련 체계 수립, 요구 분석, 프로그램 기획 및 설계, 프로그램 평가 계획 및 실행 능력 등 다양한 HRD 관련 능력들을 개발할 필요가 있음.
우선순위 분석 결과, 기업현장교사 선정 시 의사소통 스킬, 지식·경험 공유 의지를 우선적으로 고려할 필요가 있으며, 기업현장교사 대상 교육은 교육훈련 체계 및 계획 수립, 교육훈련 실행 및 전달, 교육훈련 요구 분석 능력을 향상시키는 데 초점을 두어야 할 것으로 판단됨.
 According to a study on working learners, the more factors are considered in selecting instructors for companies and the more competent these instructors are, the higher the chances are that on-the-job training has a positive impact on working learners.
 Thus, instructors should be selected by taking into account factors such as work and communication skills, dedication to sharing their knowledge and experience, organizational skills, commitment to improvement, and interpersonal skills. In addition, instructors need to receive credential and follow-up programs to build a variety of capabilities related to human resources development such as curriculum development, needs analysis, program planning and design, and the planning and implementation of program evaluation.
 The study reveals that the priority is about communication skills and dedication to sharing knowledge and experience to be the most important criteria when selecting instructors, and that instructor training should focus on improving capabilities such as curriculum development and planning, training implementation and delivery, and training needs analysis.

* The above points are excerpts from A Study on How to Nurture and Manage Instructors for Businesses, which was authored by Kim Dae-young, et al. (2017) and co-published by the Human Resources Development Service of Korea and the Korea Research Institute for Vocational Education & Training.

*The full-text is available in Korean only.
관련 주제 다른자료의 번호, 제목, 저자, 발행일, 발행기관, 첨부 ㅈ어보
번호 제목 저자 발행일 발행기관 첨부
관련 과제 정보전체 2
수탁 2017년 일학습병행제 성과관리 연구·사업 11. 기업현장교사 양성 및 관리체계 구축방안 2017.01.01~2017.12.31 바로가기
기본 인재개발 동향분석 연구 사업(2019) 2019.01.01~2019.12.31 바로가기
보고서·자료 콘텐츠 문의처
홍보팀 · 044-415-3557

사이트맵