대메뉴 바로가기 본문 바로가기

보고서·자료

일학습병행 훈련과정 이수자와 중단자 간의 차이 비교

Students Who Completed vs. Discontinued Their Training under the Work?Learning Dual System
저자
전성준
분류정보
발행기관
한국직업능력개발원
발행일
2020.01.28
등록일
2020.01.28
일학습병행 훈련과정 이수자와 중단자 간의 차이 분석 결과, 학력이 높을수록, 진로포부가 강할수록, 경력 몰입도가 높을수록 훈련과정을 이수할 가능성이 높으며, 가족의 지원 역시 적극적일수록 훈련과정을 이수할 가능성이 높게 나타남.
사전경험에 따라서는 이수자의 직무와 본인의 적합도 및 일학습병행 사업이해도가 중단자보다 각각 0.37점, 0.33점 높았으며, 학습경험에 따라서는 훈련시설 및 내용 만족도, 직무 만족도, 사회적 시각에서 각각 0.46점, 0.44점, 0.40점 높음.
기업특성에 따라서는 기업의 규모가 클수록, 기업의 사회적 명성과 미래 가능성이 높을수록, 사업특성에 따라서는 급여가 높을수록 훈련과정을 이수할 가능성이 높은 것으로 나타남.
As a result of analyzing the difference in students who completed and discontinued the Work-Learning Dual System, the greater the educational attainment, the career aspirations, and career commitment, the more likely would students finish training. Likewise, the stronger the family support, the probability of completing training was higher. 
In terms of prior experience, students who completed the Work-Learning Dual System program demonstrated better fit and program comprehension by 0.37 and 0.33 points than those discontinued. In terms of the learning experience, completed students reflected a higher score in satisfaction of training facilities/contents, job, and social perspectives by 0.46, 0.44, and 0.40 points, respectively. 
In terms of company characteristics, the bigger the size of the company, its social reputation/future potential, and salary ? depending on the business characteristics, the more likely the training is to be completed. 
관련 주제 다른자료의 번호, 제목, 저자, 발행일, 발행기관, 첨부 ㅈ어보
번호 제목 저자 발행일 발행기관 첨부
관련 과제 정보전체 1
기본 인재개발 동향분석 연구 사업(2020) 2020.01.01~2020.12.31 바로가기
보고서·자료 콘텐츠 문의처
홍보팀 · 044-415-3557

사이트맵