스킬 변화와 교육훈련 수요
Skill Changes and Demand for Vocational Training
- 저자
- 황규희 김민석
- 분류정보
- 발행기관
- 한국직업능력개발원
- 발행일
- 2020.10.13
- 등록일
- 2020.10.13
직업 및 스킬의 변화 추이를 살펴보는 것은 교육훈련 수요 분석에 시사점을 줌. - 미국 직업정보를 이용한 스킬 변화의 일반적 추이로부터, 교육훈련에 대한 시사점을 찾음. - 미국과 한국의 직업세계 차이를 고려하며, 미국의 직업정보 분석 결과를 해석 분석 결과, 새로운 스킬의 등장 및 스킬 변화에서 직종 간 상당한 차이가 있으므로 교육훈련 대응에서도 직종 간 차이가 고려되어야 함. - 재교육 측면에서, 저숙련직종에서는 기존 스킬 상승에 대한 대응이 필요하고, 고숙련직종에서는 새로운 스킬의 등장에 대응하는 것이 중요함. - 단순직을 포함한 저숙련직종 신규인력 양성에서, 전통적 기능 스킬(설치, 작동, 유지, 보수) 중심 교육훈련으로부터의 전환이 검토되어야 할 것임. 전통적 제조 관련 직종인 단순직에서 기초 스킬(읽기, 쓰기, 수리, 과학), 분석 스킬(판단, 분석, 평가), 학습 스킬(비판능력, 학습능력), 문제해결 스킬의 증대가 나타나고 있음.
The changes in trends related to jobs and skills offer insight on the demand for education and training. - We extracted implications on education and training from the changes in skills trends using job information of the US. - The results of the analysis of job information of the US were interpreted with the differences between the jobs of the US and Korea taken into consideration. The analysis indicated that individual jobs display substantial differences from one another in terms of the emergence of new skills and changes in skills and that such differences must be taken into account when dealing with relevant education and training. - In terms of reeducation, it is necessary to focus on reinforcing existing skills for low-skilled workers while tackling new skills for high-skilled workers. - The shift from education and training centered on traditional functions and skills (installation, activation, maintenance, and repair) to a new paradigm should be reviewed for the cultivation of new workforces for low-skilled jobs including manual labor. The increase in the importance of basic skills (reading, writing, mathematics, and science), analytic skills (judgment, analysis, and assessment), learning skills (abilities to criticize and learn), and problem-solving skills is being witnessed in manual labor related to traditional manufacturing.
번호 | 제목 | 저자 | 발행일 | 발행기관 | 첨부 |
---|
관련 과제 정보전체 1 건
기본 | 인재개발 동향분석 연구 사업(2020) | 2020.01.01~2020.12.31 | 바로가기 |
- 보고서·자료 콘텐츠 문의처
- 홍보팀 · 044-415-3557