대메뉴 바로가기 본문 바로가기

보고서·자료

일학습병행 원격훈련 시범사업의 효과에 대한 학습근로자들의 인식

Apprentice students’ perception on work-study dual remote training pilot program’s effectiveness
저자
김대영
분류정보
발행기관
한국직업능력개발원
발행일
2021.02.26
등록일
2021.02.26
일학습병행 원격훈련 시범사업에 참여하고 있는 학습근로자들은 교수자들의 교수·학습 설계 전략 구현을 가장 긍정적으로, 자신들의 학습 몰입 및 참여를 차순위로, 학습 성취 및 전이를 가장 낮은 수준으로 평가함.

원격훈련 장면에서 구현되는 교수자의 교수·학습 설계 전략이 학습근로자들에게 긍정적으로 인식될수록 학습근로자들의 학습 몰입 및 참여, 나아가 학습 성취 및 전이 촉진에 도움이 됨.

특히 교수자들의 교수·학습 설계 전략 구현 수준이 한 단위 증가할 때, 학습근로자들의 학습 몰입 및 참여가 학습 성취 및 전이에 미치는 영향력(조건부 효과)은 약 0.16씩, 교수·학습 설계 전략 구현이 학습근로자들의 학습 몰입 및 참여를 경유하여 학습 성취 및 전이에 미치는 영향력(조건부 간접 효과)은 약 0.08씩 증가함.

이러한 분석 결과는 원격훈련의 효과 향상을 위해 교육의 목표, 내용, 방법 및 학습자 특성에 적합한 교수·학습 설계 전략을 수립 및 실행하는 것이 중요함을 시사함.
- Apprentice students participating in remote training pilot program evaluated instructors’ implementation of teaching and learning design strategy as the most positive, their learning immersion and participation as second most positive, and academic achievement and spread as the least positive response.
- The more positive an instructor’s teaching and learning design implemented in remote training is perceived, apprentice students’ learning immersion and participation and further academic achievement and spread are supported.
- Particularly, as instructors’ teaching and learning design strategy implementation is improved by a unit, apprentice students’ academic immersion and participation impact on academic achievement and spread (conditional effect) is increased by 0.16. Implementation of teaching and learning design strategy, passing through apprentice students’ academic immersion and participation, impact on academic achievement and spread (conditional indirect effect) increases by approximately 0.08.
- Such analysis results suggest improving the effectiveness of remote training, learning objectives, contents, methodology, and establishing and executing suitable teaching and learning design strategy based on students’ characteristics is highly important.
관련 주제 다른자료의 번호, 제목, 저자, 발행일, 발행기관, 첨부 ㅈ어보
번호 제목 저자 발행일 발행기관 첨부
관련 과제 정보전체 2
수탁 2020년 일학습병행 성과관리 지원사업 1-3-1. 일학습병행 이슈분석 운영 사업 Ⅰ 2020.01.01~2020.12.31 바로가기
기본 인재개발 동향분석 연구 사업(2021) 2021.01.01~2021.12.31 바로가기
보고서·자료 콘텐츠 문의처
홍보팀 · 044-415-3557

사이트맵