대메뉴 바로가기 본문 바로가기

보고서·자료

COVID-19 팬데믹과 초·중등 진로교육 현황

The COVID-19 Pandemic and Career Education at Elementary and Secondary Schools
저자
김민경 김나라 박나실 방혜진
분류정보
발행기관
한국직업능력연구원
발행일
2021.08.13
등록일
2021.08.13
○ 2020년도 초·중등학교의 진로체험, 진로상담, 창업체험 등 대면 중심의 진로활동 참여율이 2019년도에 비해 큰 폭으로 감소한 것으로 나타남.
○ 진로정보 습득 매체의 경우 학생들은 온라인 매체를 활용한 비율이 더욱 증가하고, 교사는 비대면 진로상담을 실시하는 비율이 높아졌음.
○ 2020년도 초·중등학생의 진로개발역량(자기이해와 사회성, 직업이해, 진로탐색, 진로설계와 준비도)과 진로교육 만족도는 2019년에 비해 감소하였음.
○ 학교 진로교육 활성화를 위해 ‘온·오프라인 연계 진로교육 프로그램’ 개발이 시급하며, 그에 따른 ‘전문성있는 진로교육 인력 확보 및 역량제고’가 필요한 가운데, 진로정보 습득 매체의 변화에 부합한 정보의 형식 변화도 필요함.
○ In 2020, the participation rate of elementary and secondary schools in face-to-face career-educational activities ― career experience, career counseling, and entrepreneurship experience ― significantly declined compared to the previous year.
○ In terms of acquiring career information, the use of online among students has been on the rise, and the rate at which teachers provide online counseling services has also increased.
○ Career development skills of elementary and secondary school students, such as self-understanding and social skills, understanding occupations, career exploration, career design and readiness, as well as their satisfaction with career education at schools decreased in 2020 compared to the previous year.
○ To invigorate career education at schools, “blended on-offline career education programs” not only need to be imperatively developed but also the forms of information in which it responds to the changes of career-information sources must be changed, securing the workforce expertise in career education. 
관련 주제 다른자료의 번호, 제목, 저자, 발행일, 발행기관, 첨부 ㅈ어보
번호 제목 저자 발행일 발행기관 첨부
관련 과제 정보전체 1
기본 인재개발 동향분석 연구 사업(2021) 2021.01.01~2021.12.31 바로가기
보고서·자료 콘텐츠 문의처
홍보팀 · 044-415-3557

사이트맵