대메뉴 바로가기 본문 바로가기

보고서·자료

체계적 일터 교수·학습 경험과 경력개발 효과성

Workplace Teaching-Learning Experience and Career Development Effectiveness
저자
김대영
분류정보
발행기관
한국직업능력연구원
발행일
2023.06.15
등록일
2023.06.15
일터 무형식 학습이 경력개발에 효과적임을 보여준 연구들이 다수 이루어졌으나, 형식 학습과 교수자 역할 수행의 이점에 관한 연구는 미비함. 이 글은 개인의 일반적 특성과 경력 만족 수준을 통제한 상황에서, 일학습병행 참여자(기업현장교사, 이수자)와 미참여자를 비교하여 체계적인 일터 교수·학습을 경험한 근로자들의 개인-직무 적합성, 경력에 대한 진정성과 도전적 성향이 높다는 것을 확인함. 이러한 분석 결과는 체계적인 일터 교수·학습이 근로자들의 경력개발에 도움을 준다는 것을 의미하므로 조직은 조직 구성원의 경력개발을 위해 체계적이고 지속적인 인적자원개발 활동을 계획, 실행할 필요가 있음.
Numerous studies have been conducted suggesting that informal workplace learning has been beneficial for the career development of employees. In contrast, research on the advantages of formal learning and the role of trainers has been limited. This study controlled for individuals' general characteristics and levels of career satisfaction, compared three groups. 1) those who did not participate in a work-learning dual program, 2) early-career individuals who completed the programs, and 3) the in-company trainers of the program. The analysis revealed that those who participated in work-learning dual programs perceived a more positive person-job fit, greater authenticity to their careers, and a higher willingness to take on challenges. These findings imply that systematic workplace formal learning contributes to the career development of workers. Therefore, organizations should plan and implement systematic and ongoing human resource development activities to support employees' career development.
관련 주제 다른자료의 번호, 제목, 저자, 발행일, 발행기관, 첨부 ㅈ어보
번호 제목 저자 발행일 발행기관 첨부
관련 과제 정보전체 1
기본 인재개발 동향분석 연구 사업(2023) 2023.01.01~2023.12.31 바로가기
보고서·자료 콘텐츠 문의처
홍보팀 · 044-415-3557

사이트맵