대메뉴 바로가기 본문 바로가기

보고서·자료

전문교과 교사의 학교 안 전문적 학습공동체 운영 현황 및 지원 방안

Supporting effective Professional Learning Communities for TVET teachers in Korea
저자
김경인
분류정보
발행기관
한국직업능력개발원
발행일
2024.04.16
등록일
2024.04.16
전문적 학습공동체를 통한 교원 전문성 함양에 대한 많은 논의가 있었으나, 전문교과 교사들의 전문적 학습공동체 활동에 관해서는 국내외를 막론하고 연구된 바가 적어 다각적인 탐구가 필요함. 전문교과 교사의 전문적 학습공동체 관련 설문조사 분석 결과, 참여 동기로는 교수학습역량 개발, 지식·기술·교육정보 상호 공유, 동료 네트워크 구축 등이 높은 수준으로 나타났으며, 실제 참여 시간은 한 달에 약 2시간 가량이었음. 업무 과중으로 인한 시간 부족, 지원 환경 부족에 관한 개선 요구, 예산 지원, 행정 업무 경감, 연수 학점 인정 및 운영 자율성 확대에 관한 지원 요구가 높게 나타남. 이 결과에 기반하여, 적정한 예산과 시간 확보, 교사들의 협력적 연구 활동 실행을 위한 행정적 지원이 필요함을 제안함.
The idea of cultivating subject teachers' expertise through specilaized learning communities has been a topic of much discussion but there has been little research done on teachers' participation in these learning communities. According to our survey findings, teachers cited developing teaching & learning capabilities, mutual sharing of knowledge, skills, and educational information, and networking with peers as the main reasons they participate in such communities, and their average participation time was two hours per month. Time constraints due to heavy workload, lack of support, insufficient budget, heavy administrative workload, need to recognize their participation as training credit, and autonomy of community operation were pointed out as issues to address. Based on this analysis, KRIVET recommended the necessity to allocate an adequate budget and time, and administrative support to promote teachers' cooperation in research activities. 
관련 주제 다른자료의 번호, 제목, 저자, 발행일, 발행기관, 첨부 ㅈ어보
번호 제목 저자 발행일 발행기관 첨부
관련 과제 정보전체 1
기본 인재개발 동향분석 연구 사업(2024) 2024.01.01~2024.12.31 바로가기
보고서·자료 콘텐츠 문의처
홍보팀 · 044-415-3557

사이트맵