대메뉴 바로가기 본문 바로가기

학술지

직업능력개발연구 7권 1호

여성 청년층의 학교에서 직업세계로의 이행 실태 분석

Analysis of Current Status of Female Youth Transition from School-to-Work in Korea
저자명
이정표
분류정보
직업능력개발연구(07-01-05)
발행기관
한국직업능력개발원
발행일
2004.07.31
등록일
2004.07.31
 I. 서론
Ⅱ. 학교에서 직업세계 이행상의 성별 불평등 관점
   1. 개인주의적 접근
   2. 사회구조적 관점
   3. 사회적 네트워크 관점(social network theory)
Ⅲ. 여성 청년층의 학교에서 직업세계로의 이행 실태 분석
   1. 청년층의 경제활동상태
   2. 구직 및 취업경로
   3. 취업 제의 여부와 미취업 사유
   4. 취업 경험 및 직장 이동 여부
   5. 첫 취업 소요기간
   6. 근속기간 및 첫 직장 이직사유
   7. 교육훈련 이수 여부와 학교교육의 도움 여부
   8. 요약 및 논의
Ⅳ. 맺음말
참고문헌
abstract
 The purpose of this paper were to analyse school-to-work transition process of Korean female youth by educational background. To accomplish this purpose, various theoretical approaches about school-to-work transition were examined and supplemented survey results of economically active young population conducting by Korea National Statistical Office in 2003 were analyzed.
 Generally, Korean youth have difficulties in the school-to-work transition according to the results. Female youth, also, have more difficulties and obstacles in the transition and they have differentiated transition pathways by educational background.
 It is important to make safety nets for female youth not entry into colleges and actively support to make their transitions work effectively. Young people at risk in terms of sex and educational background need to be given priority in policy and programmes of youth unemployment.
관련 참조 정보전체 1
KRIVET 직업능력개발연구 7권 1호 바로가기
학술지 콘텐츠 문의처
홍보팀 · 044-415-3786

사이트맵