대메뉴 바로가기 본문 바로가기

학술지

직업능력개발연구 8권 2호

미국 대학교의 정보보호 표준교육과정 분석

An Analysis of United States Curriculum Standard for Information Systems Security Professionals
저자명
나현미
분류정보
직업능력개발연구(08-02-02)
발행기관
한국직업능력개발원
발행일
2005.12.31
등록일
2005.12.31
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 정보보호 산업과 정보보호인력
   1. 정보보호 산업의 정의와 전망
   2. 정보보호 인력의 정의와 현황
Ⅲ. 미국의 정보보호 표준교육과정
   1. 표준교육과정의 개발 절차 및 운영
   2. 표준교육과정의 내용
   3. 표준교육과정의 보급과 활용
Ⅳ. 국내의 정보보호 교육과정 분석
   1. 정보보호 교육과정 분석
   2. 미국의 표준교육과정과 우리나라 정보보호 교육과정과의 비교
Ⅴ. 결론
   1. 표준교육과정의 내용 구성
   2. 정보보호교육 전담 조직의 설치
   3. 정보보호 우수 대학교 선정 및 지원
   4. 국가와 대학교 및 산업체의 파트너십
   5. 자격과 상호 연계되는 교육과정
   6. 우수한 인재의 확보
참고문헌
abstract
 Korea government had been set up the information security human resource development policy to meet the demand of industry field promptly through making new information security subject and related with security department in University in the level of total government. Korea information security education training curriculums and human resource development system have been developed by security major and security related professors in university but the its quality and demand did not meet the requirements of industries. Nowadays the security human resource development system is a keen issue, it must be developed and managed the education curriculum to adopt the demand of industry market need immediately. Therefore, it is very meaningful to study the case of United States that captured 75% portions in worldwide security industry market in order to enforce the system effectively and efficiently. Korea government need to present the standard information training curriculum for the instruction, development and management of Korea information security human resource development system through studying US standard information security education curriculum development and management examples.
관련 참조 정보전체 1
KRIVET 직업능력개발연구 8권 2호 바로가기
학술지 콘텐츠 문의처
홍보팀 · 044-415-3786

사이트맵