대메뉴 바로가기 본문 바로가기

학술지

직업능력개발연구 9권 2호

국내·외 기업의 윤리교육체계 비교에 관한 탐색적 연구

An Exploratory Case Study on the Ethical Educational System of Korean and Foreign Companies
저자명
김용식
분류정보
직업능력개발연구(09-02-09)
발행기관
한국직업능력개발원
발행일
2006.12.31
등록일
2006.12.31
I. 연구 배경

Ⅱ. 사례연구 분석틀
   1. 교육과정의 의의
   2. 사례연구 분석 내용 

Ⅲ. 국내·외 기업 사례연구
   1. 조사 대상 기업 및 기간
   2. POSCO 윤리교육체계
   3. 신세계 윤리교육체계
   4. 교보생명 윤리교육체계
   5. GE Money의 윤리교육체계
   6. 3M의 윤리교육체계
   7. Citi Group의 윤리교육체계
   8. 국내·외 기업의 윤리교육체계 비교

Ⅳ. 결론 및 시사점

참고문헌

abstract
 This paper analyzes and compares the ethical educational system of Korean and Foreign companies. The objective of education in ethics is firstly for employers to acknowledge the importance of ethical management and embedded ethical spirit, and is secondly to take a firm root as part of corporate culture. Education methods need to adopt a blended learning system combining both cyber and classroom education. The contents of education should include ethical rule, business philosophy, the history of ethical management, and the decision making rule in relation to the business. All employees should become participants and instructors will typically be the person in charge of ethical management within the firm. It is particularly important for Korean firms that are increasingly going abroad to do business to consider how they can transfer ethical management philosophy to the locals and what contents they should include in their ethical education.
관련 참조 정보전체 1
KRIVET 직업능력개발연구 9권 2호 바로가기
학술지 콘텐츠 문의처
홍보팀 · 044-415-3786

사이트맵