대메뉴 바로가기 본문 바로가기

학술지

직업능력개발연구 22권 2호

기업 내 근로자의 전공 다양성이 기업성과에 미치는 영향 분석

The Effects of Diversity of Workers’ Educational Backgrounds on Corporate Financial and Non-financial Performances
저자명
문찬주 남인혜 이영선 이지영 한수현 정동욱
분류정보
직업능력개발연구(22-02-04)
발행기관
한국직업능력개발원
발행일
2019.07.31
등록일
2019.08.05
본 연구는 기업 내 근로자의 전공 다양성이 기업의 교육훈련 비용, 재무 및 비재무적 성과에 미치는 효과를 인적자본기업패널(HCCP) 3차~7차 자료를 활용하여 분석하였다. 먼저, 2008년 이후 기업 내 근로자의 전공 다양성 추이는 완만하게 증가하다가 2014년 이후 소폭 감소한 것으로 나타났다. 둘째, 기업 내 근로자의 전공 다양성이 증가하더라도 기업의 교육훈련 비용에는 유의한 변화가 없었다. 셋째, 전공 다양성은 1인당 매출액과 기업 평균 조직몰입도에 유의한 긍정적 영향을 주는 것으로 나타났다. 이와 같은 연구 결과는 기업이 특정 전공 위주의 채용 관행에 변화를 도모하여 전공 다양성의 효과를 극대화할 필요가 있음을 시사한다. 또한, 기업 내 근로자들의 일반적 인적자본 축적을 도울 수 있는 교육훈련 및 전략적 HRD가 병행되어야 함을 제언하였다.
This study aims to identify the effects of workers’ diverse educational backgrounds on training costs and corporate financial and non-financial performances using data from the Human Capital Corporate Panel (HCCP).
Findings are as follows. First, the diversity of workers’ educational backgrounds has slightly increased since 2008, but then has slightly decreased since 2014. Second, an increase in the diversity of workers’ educational backgrounds did not significantly affect the cost of education and training at a corporate level. Third, the diversity of workers’ educational backgrounds had significantly positive effects on sales per capita and workers’ organizational commitment.
Based on these findings, this study suggests that companies can hire employees with more diverse educational backgrounds to increase their corporate performance. Moreover, education and training and other HRD strategies should be provided to help accumulate workers’ general human capital within companies.
관련 참조 정보전체 1
KRIVET 직업능력개발연구 22권 2호 바로가기
학술지 콘텐츠 문의처
홍보팀 · 044-415-3786

사이트맵